Direct naar inhoud

Stylist (Titel: GCP®-S)

Stylist(e)s houden zich ook bezig met het stylen van bijvoorbeeld woonkamers en keukens. Styling biedt de mogelijkheid om wat meer te begrijpen van deze vorm van beeldtaal of visuele communicatie. Als vormgever en ontwerper blijf je bezig met het creëren van beelden. Je zet “iets” in een bepaalde context, waardoor het een bepaalde groep mensen aanspreekt. Hoe dat beeld eruit ziet is natuurlijk afhankelijk van de opdracht die de opdrachtgever je stelt en het doel dat je wilt bereiken.

Styling beslaat een vrij breed vakgebied. Zo zijn er stylisten werkzaam binnen de reclame-, fotografie-, mode- en interieurbranche. Maar er bestaat er ook zoiets als etalage-, evenementen- en food-styling. Deze brede algemene stylingopleiding garandeert je een toekomstperspectief met veel werkgelegenheid.

Indien je alle onderstaande examens met succes hebt afgelegd, ben je een gediplomeerd stylist. Je komt dan in het openbare register en je mag de titel GCP®-S achter je naam zetten.

Binnenhuisarchitectuur

Creatiefnivo

De Stylist heeft veel kennis van binnenhuisachitectuur. 

Ruimtelijk inzicht, visuele communicatie, gevoel voor maat en verhoudingen, kleur- en materiaalkennis, alsmede het effectief benutten van ruimte zijn de belangrijkste criteria waarmee je in de toekomst gaat werken. Tevens zul je de trends moeten gaan volgen zodat je de do's en de don’t's kent.

Interieurstyling

De Stylist heeft kennis van Interieurstyling. Je kunt met behulp van beperkte middelen een sfeer scheppen. Zichtbare effecten zonder ingrijpende verbouwingen maar met behulp van onder andere kleur, materiaal, stoffen en accessoires.

Visuele communicatie

De Stylist heeft kennis van visuele communicatie. Symbolen zijn heel belangrijk geworden in onze maatschappij. Niet al het beeldmateriaal dat we krijgen voorgeschoteld dient enkel om ons te informeren. Integendeel, het dient vaak om ons te verleiden of om ons bij iets te betrekken.

Productstyling & Vormgeving

De Stylist houdt zich bezig met productstyling. Het kunnen bepalen en vertalen van beelden, op het goede moment en op de juiste plek, is op alle terreinen en alle niveaus van onze hedendaagse samenleving aan de orde. Als stylist(e) creëer je een bepaalde context of een duidelijk beeld van een product.

Etalage en evenementstyling

De Stylist heeft kennis van etalages. Etalages moeten overzichtelijk en de juiste styling hebben om als een goede eye-catcher te kunnen fungeren. De etaleur ondersteunt het verkoopteam door een goede indruk te geven van het assortiment en de positionering van het bedrijf.

Verkooptraining

De Stylist heeft kennis van verkooptechnieken. Ook voor creatieve professionals is kennis van verkooptechnieken belangrijk. Creatieve mensen geven hier vaak te weinig aandacht aan. In totaal zijn er meer dan 20 verkooptechnieken.