Direct naar inhoud

Interieurdesigner (Titel: GCP®-I)

Als Interieurdesigner ben je de vakkundige intermediair tussen de klant(en) en de uitvoerder/aannemer van het project. Jij hebt in overleg met de klant naar zijn/haar wensen het nieuwe interieurontwerp gemaakt.

Belangrijk is om dit ontwerp zo goed mogelijk te laten uitvoeren om teleurstelling bij de klant te voorkomen. Jij zult als ontwerper de kwaliteit van jouw ontwerp moeten bewaken, maar ook geld moeten verdienen. Creatieve mensen zijn vaak niet zo goed in commercie vandaar dat een verkooptraining ook onderdeel van deze beroepsopleiding is.

Indien je alle onderstaande examens met succes hebt afgelegd, ben je een gediplomeerd interieurdesigner. Je komt dan in het openbare register en je mag de titel GCP®-I achter je naam zetten.

Binnenhuisarchitectuur

Creatiefnivo

De Interieurdesigner heeft veel kennis van binnenhuisarchitectuur.

Ruimtelijk inzicht, visuele communicatie, gevoel voor maat en verhoudingen, kleur- en materiaalkennis, alsmede het effectief benutten van ruimte zijn de belangrijkste criteria waarmee je in de toekomst gaat werken. Tevens zul je de trends moeten gaan volgen zodat je de do's en de don’t's kent.

Interieurdesigners kunnen ook openbare ruimtes/gebouwen inrichten. Een Interieurdesigner adviseert niet alleen over het inrichten van ruimtes, maar (vanwege kennis op het gebied vak bouwkunde), kan hij/zij ook adviseren in bijvoorbeeld een muur doorbreken danwel een erker of dakkapel plaatsten.

Bouwkunde

Een Interieurdesigner moet kennis hebben van Bouwkunde. Een Interieurdesigner heeft het vak bouwkunde iedere dag nodig: van dakconstructie tot fundament.

Verkooptraining

De interieurdesigner heeft kennis van verkooptechnieken. Ook voor creatieve professionals is kennis van verkooptechnieken belangrijk. Creatieve mensen geven hier vaak te weinig aandacht aan. In totaal zijn er meer dan 20 verkooptechnieken.

Projectarchitectuur

De moderne Interieurdesigner heeft kennis van Projectarchitectuur. Projectarchitectuur gaat over het (her)inrichten en ontwerpen van grote projecten bij bedrijven en instellingen. Budgettering, planning, continuïteit, arbo-, gemeentelijke-, en brandweereisen staan hierbij centraal.

Interieurstyling

De Interieurdesigner heeft kennis van Interieurstyling. Je kunt met behulp van beperkte middelen een sfeer scheppen. Zichtbare effecten zonder ingrijpende verbouwingen maar met behulp van onder andere kleur, materiaal, stoffen en accessoires.

Middle Management

De Interieurdesigner heeft kennis van Middle Management. Hieronder valt het goed kunnen analyseren en oplossen van conflictsituaties, klachtbehandeling, aftersales activiteiten, ondersteuning en vaak ook uitvoering van de organisatie en communicatie. Ook organisatiestructuren, motivatietechnieken, ziekteverzuimbegeleiding, personeelsbeleid, arbeidsverhoudingen, functionerings- en beoordelingsgesprekken, human resourcemanagement, economie, financieel management, netwerkplanning en organisatie vallen onder middle management.